myTaste.se

Lchf Grillspett med Ajvar relishröra

 
Jag har haft lite ledigt från matlagning, på grund av semester.
Har bara lutat mig tillbaka och låtit andra laga mat.
Nu är jag dock tillbaka vid spisen.
I helgen blev det grillspett, gjorda på köttfärs och en god ajvar relishröra.
Röran är som en ratatouille, men med lite mer sting och lite godare tycker jag.
Serverade en vitkålsgratäng till också.
I köttet till grillspetten, använde jag en krydda som är från Iran, som heter Sabzi Ghormeh,
på svenska, Grytblandning.
Den innehåller med massa olika kryddor, tex. persilja, gräslök, koriander och körvel.
Jag köper den i en stor påse på Willys, vet inte om den finns på andra ställen.
Det är ingen stark krydda, men ger en fantastisk smakupplevelse, både till kött, kyckling, fisk och grönsaker.
 
 
Ajvar relishröra
 
zucchini / squash
1 röd paprika
1 gul paprika
1 gul lök
1,5 dl ajvar relish valfri styrka
1 msk tomatpuré
salt peppar
 
Skär alla grönskaker lika stora bitar, och bryn dem lätt i smör eller olja.
Tillsätt tomatpuré och relishen, samt krydda.
Låt det hela koka ihop en stund, under lock.
 
 
Grillspett med Sabzi Ghormeh smak
 
1 kg färs av valfrisort
1 ägg
1,2 dl sabzi ghormeh
salt och peppar
1 dl olivolja
 
Börja med att blanda samman allt utom oljan i en bunke.
Forma till runda vanliga biffar eller till avlånga biffar som träs på grillspett.
Rulla biffarna i oljan och grilla den på en grill, eller stek på stekjärn.
 
 
En bild på kryddpåsen jag skrivit om