myTaste.se

Lchf Fisksoppa med Ostiga Mackor

Idag har jag haft en katt, som varit helt förtvivlad.
Det luktade räkor i hela huset, men det fanns inga räkor!!!!!
Hade i frysen sparat skalen från räkorna, vi har ätit tidigare, eftersom att jag hade en plan göra en soppa på dem.
Jag tog upp dem idag, och fräste dem i smör under en längre stund, för att de skulle släppa i från sig smak och färg.
Det som hände som gjorde min katt knäpp, var att de även släppte ifrån sig mycket lukt.
Jag kunde inte övertyga henne om att det inte fanns några räkor, och när jag erbjöd henne buljongen, blev hon om möjligt ännu surare.
Till soppan gjorde jag, lite av de vanliga brödet men toppade smeten, med ett tjockt lager riven ost, innan jag sätter in det i ugnen,
 
 
 
Fisksoppa
 
skalen från 1 kg räkor
5 frysta torskfiléer ( färdiga portionsbitar)
3 dl gröna ärtor
1 dm purjolök
1 fiskbuljongtärning
5 dl vatten
1 burk kokosmjölk
1 förpackning kokosgrädde
1 msk tomatpuré
2 msk röd tomatpesto
chilipulver
salt och peppar
1 dl dill
 
Fräs räkskalen i rikligt med smör.
Låt det stå en stund, tillsätt därefter tomatpuren, buljongtärning och vatten, låt det koka på svag värme under lock.
När skalen och buljongen kokat i ca. 15 minuter, så sila avskalen i en sil.
Häll tillbaka buljongen i grytan och tillsätt kokosmjölk, grädden, pesto samt kryddorna.
Låt soppan koka i 15 minuter till, lägg därefter ner torsken som är delad i mindre bitar, purjon i skivor, ärtor och dill.
Nu behövs det inte att soppan kokar mer, men låt den stå på svag värmen i 10 minuter, så att fisken och ärtorna blir klara.