myTaste.se

Lchf frukostbullar, focaccia,pain riche och korvbröd av samma grundrecept.

Lchf frukostbullar, focaccia,pain riche och korvbröd 
 
Idag har jag bakat fyra olika modeller av bröd av samma grundrecept.
Det är absolut det, receptet som jag använder mest av allt i min matlagning.
Jag har bakat detta bröd i vår gasolgrill, under sommaren, med lite passning så fungerade även det.
Här visar jag fyra olika sätt man kan använde det, men jag använder det även till, hamburgerbröd, formfranska, pizzabotten och till bottnarna i smörgåstårta. Jag kommer även att lägga upp bilder av dessa i framtiden.
Så baka på utan mjöl, socker och jäst, gott folk, det är bara fantasin som sätter gränser.
 
 
Grundrecept till Lchfbröd
 
4 ägg
1/2 dl cream fraiche
1 dl grädde
2,5 dl profibrer
2 tsk bakpulver
1/2 msk husk/psyllium
1 krm brödkryddor
1/2 tsk salt
 
Vispa samman ägg och mejerierna.
Bland ihop de torra ingredienserna.
Tillsätt det torra till äggvispet och rör om ordentligt, så allt blandas.
Låt stå och svälla i ca. 10 minuter.
 
 
Till frukostbullarna
 
har jag tillsatt 1 dl krossade linfrön till grundreceptet.
Klicka ut bullarna med en serveringssked, det blir ca 8 bullar av en sats. Jämna till dem med fuktade fingrar.
Har även strött över lite pumpakärnor och solrosfrön över innan gräddning.
Grädda i 175 grader i ca. 15-20 minuter.
 
Jag brukar börja gräddningen på nedersta falsen i ugnen i ca. 10 minuter, där efter höja plåten till mitten av ugnen resten av tiden.
 
 
Till korvbröden
Tillsatte jag också lite linfrön, då det ger lite mer stadga till bröden tycker jag.
Forma till bullarna till långsmala bullar, dvs korvbröd.det blir ca 8 bröd, av grundsattsen.
Grädda på samma sätt som bullarna, se ovan.
 
 
Pain riche
Till pain richen tillsatte jag 1 dl linfrö, 1 dl riven ost till smeten, samt bytte ut brödkryddan mot 1 tsk rosmarin. Ta den kryddan tycker bäst om. 
Delade smeten på två delar, blötade händerna och formade de till långsmala rullar som jag snurrade.
Strödde över lite pumpakärnor.
Grädda på samma sätt som de ovanstående, men räkna med lite längre gräddning, Förläng med ca 10-15 minuter.
 
 
Focaccia
 
Sist men inte minst focaccia, här kan man välja de ingredienser som man gillar bäst. Jag har valt att använda 1 dl linfrön, 1 tsk oregano, oliver och soltorkade tomater.
Välj att grädda i en form, eller rakt på en klädd plåt.
Forma smeten till en lite tjockare platta, ca 3 cm hög, tryck ner lite oliver, soltorkade tomater, och ringla över lite olivolja. Strö även över lite flingsalt och lite chiliflakes, det blir jättegott.
Grädda på samma sätt som tidare nämnt, men tänk på att focaccian behöver längre tid i ugnen.
Ca, 15 minuter neders och 15 minuter i mitten.
 
 
Som sagt prova er fram till er favorit smaksättning och favoritbröd. Har även provat att sätta in smeten i kylen över natten, och gräddat på morgon och det gick bra. Det går snabbare att baka dessa, än att cykla till affären och köpa bullar:)