myTaste.se

Lchf Saffransdoftande Skaldjurssås

Hittade lite saffran jag inte använt i jul, tänkte jag kunde hitta på lite kul med det.
Gjorde saffran- och citronsåsen idag, och i fredags gjorde jag en skaljurssås med saffran i.
Såsen kan man göra helt vegetarisk också och tillsätta lite grönsaker typ broccoli istället.
Jag valde räkor och sparris, men det går lika bra med kräftstjärtar eller några andra skaldjur är jag säker på.
Hade en påse med färdigskalade räkor som jag använde, men nästa gång skalar jag dem själv för saftigare och godare räkor. 
Jag serverade sjögräsnudlar till såsen, som jag kokt vid sidan om så att de var varma.
Sedan blandade jag dem med såsen.
 
 
Lchf Saffransdoftande Skaldjurssås 
 
3 dl cream fraiche
2 dl grädde
1/2 kuvert saffran
1 solovitlök eller 2 vitlöksklyftor
1 dm purjolök
salt och peppar
ca. 500 g skalade räkor eller något annat skaldjur
 
Börja med att skiva purjolöken och vitlöken i mindre bitar.
Skär sparrisen i tre delar, och bryn dem tillsammans med purjolöken och vitlöken,
 i en stekpanna med högre kanter, eller i en wokpanna.
Tillsätt cream fraiche, grädde, saffran, samt salt och peppar.
Låt såsen koka på svag värme, under tiden ni kokar upp nudlarna.
Blanda ner räkorna, och nudlarna i såsen och blanda allt väl.
Ätes direkt, ananrs blir räkorna till "gummi".