myTaste.se

Lchf Morotsbullar

Ja, ja.... man får inte äta morötter om det är lchf-kost.
Men nu gör jag det ibland, för jag lever inte slaviskt under regler,
som någon annan ställt upp, utan jag tänker själv.
Jag brukar säga till andra som frågar om min kost, att jag äter det jag mår bra av och vad jag tycker är gott.
När man levt utan socker i ett antal år, så längtar man inte efter det längre.
Mycker mat som jag åt tidigare, känns otroligt sött ochi många fall oätligt.
 
Nu går vi tillbaka till morotsbullarna, som jag gjorde häromdagen
 
 
Lchf Morotsbullar   ca. 12 st
 
 4 ägg
1 dl grädde
2 dl mandel
1 dl krossade linfrön
3 msk profiber
1 msk husk
1dl valnötter 
1 dl torkade tranbär
2 dl pumpafrön
1 stor morot eller 2 små, rivna grovt
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
 
1 ägg att pensla bullarna med
 
 
Sätt ugnen på 200 grader
Mal sötmandeln till mjöl.
Blanda mjölet, salt, bakpulver och husk noga.
Vispa samman ägg luftigt och tillsätt grädden.
Blanda ner mjölblandningen till äggvispet och blanda väl.
Tillsätt även 1 dl av pumpafröna, tranbären, rivna morotter, samt valnötterna,
som man bara bryter ner till mindre bitar med händerna.
Blanda allt väl och låt smeten svälla i 15 minuter.
Blöta händerna och forma till ca. 12 bullar, och lägg dem på ett bakplåtsklädd bakplåt.
Pensla ägget som vispats upp lätt, och stö över de resterande pumpafröna.
Ställ in plåten på den nedersta valsen i ugnen och låt den stå där i  20 minuter.
Höj upp plåten till mitten av ugnen, och grädda i 15 minuter till.
 
 
#1 - - Anonym:

Var kan man köpa osockrade tranbär? Frågade igår i butiken men de trodde inte att det finns några osockrade! /Anders Jidorf

Svar: HejTyvärr har jag inte heller lyckas hitta, helt osockrade tranbär. Det blir till att välja de minst sötade. Jag köper alltid torkade tranbär på Willys, tyvärr är det aldrig helt utan socker, men den mängden man använder ger det ingen känsla av förhöjning av vårt blodsocker. Det blir till att välja om man vill använda dem eller inte, jag tycker nog det är värt att försöka. Just morotsbullarna, är det redan morötter som ger en viss sötman, så du kan utesluta dem där. Jag kan rekommendera att du provar "Lchf Godaste Brödet" som finns på bloggen, en favorit hos oss, och de som fått smaka det. Du kan tillsätta tranbär till det, ca. 1 dl per bröd om du vill, jag gör det ibland.
Lycka till/ Lola
Lola