myTaste.se

Lchf Råstekt Palsternacka

 
Lite semester från bloggandet, och lapat sol utomhus istället.
Hoppas ni saknat mig lite i alla fall, jag har faktiskt saknat bloggen.
 
Nu kommer ett nytt recept till er, det blir råstekta palsernackor.
Råstekt potatis, är något som jag saknat, provade att göra det med palsternacka, och det blev kanongott.
Hela familjen gillade det skarpt.
Jag gjorde dem i ugnen, så att de höll sin form, och inte blev mos.
Serverade dem med stekt kyckling och en kall creme fraichesås,
I creme fraichen blandade jag i vitlök och salt och peppar.
 
 
Råstekt palsternacka
 
10 palsternackor
1 gul lök
1 vitlök
3 msk olja
salt och peppar
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Skiva palsternackan i skivor, ca 2-3 mm tjocka.
Skär löken i tunna skivor, likaså vitlöken.
Varva allt i en braspanna, tillsammans med kryddorna.
Ringla över oljan och plasera plåten i nedre delen av ugnen i ca. 30 minuter.
Höj plåten till i mitten och passa på att röra runt försiktigt, fortsätt grädda i ca. 20 min till i ugnen.