myTaste.se

Lchf Godaste Brödet

 
Det här är det godaste brödet, enligt mig och min familj.
Jag gör det ofta, och det blir alltid lika uppskattat av de som smakar på det.
Kommentarerna blir alltid, är det verkligen inget mjöl i detta?
Svaret blir; Det är det, men inte vanligt mjöl utan av mandel, hasselnötter, valnötter och sesamfrön.
Kryddningen av brödet varierar jag mellan brödkryddor, kryddblandningen sju kryddor.
Till jul använder jag vörtkryddor och tillsätter lite tranbär.
Man kan variera det i all oändlighet.
Jag brukar tillsätta lite Rom eller Whisky också men, det är absolut inte nödvändigt, men det ger det de lilla extra bara.
 
 
 
Godaste Brödet
 

250 gr kesella eller creme fraiche

6 ägg

100 gr mandel

50 gr nötter

50 gr sesamfrön

2 msk husk

1,5 tsk salt

2 tsk bakpulver

2 msk väska i form av vatten, Rom eller Whisky

100 gr grovhackad mandel

1 msk kryddor, bröd eller sju kryddor

2 msk pumpafrö

 

Börja med att sätta ugnen på 175 grader

Knäck alla äggen tillsammans med kesellan eller creme fraiche i en bunke och vispa samman dem.

Mal nötter och blanda samman dem tillsammans med resten av de torra ingredienserna.

Tillsätt ”mjölblandningen” i omgångar tillsammans med vätskan i äggvispet, med en slickepott.

Tillsätt spriten om man vill nu.

Låt smeten stå och svälla i minst 10 minuter.

Klicka i smeten i en smord brödbakform 1,5 liters.

Strö över pumpafröna

Sätt in formen i nedre delen av ugnen i ca. 80 min.

Kolla om det är färdigt, genom att stjälpa upp brödet försiktigt och knacka under, för att kolla om det låter ihåligt

Låt brödet svalna innan man skär i det.

#1 - - Emma:

tack för tipset! :D

Svar: Varsågod och tack för besöket, välkommen åter./Lola
Lola

#2 - - Erik:

Spännande, får testa nångång :)

Svar: Gör det, det är det absolut godaste brödet inom lchf. Jag brukar tillsätta lite tranbär till smeten, då blir det ännu godare. Tack för titten, välkommen åter:) Lola
Lola