myTaste.se

Lchf Räksallad med enkel Rhode Islandsås

Vi har vår i Skåne, på dagarna i alla fall, natten och morgonens temperatur, säger något annat.
Mitt på dagen igår, såg jag den första fjärilen, och en nyckelpiga använde mig som landnings- och startbana.
Tog snabbt fram mobilen och fick bildbevis.
 
 
Det kallar jag vår, i alla fall.
 
Värmeböja mitt på dagen,  triggade igång sommarmatskänslan igen.
Sagt och gjort, så byttes tisdagens fisk ut till skaldjur istället.
Hade en påse färdigskalade räkor i frysen, som fick tinas i stället.
Gjorde en sallad proppfull med grönsaker, och en super enkel Rhode Islandsås till den.
Idag onsdag ska det bli ännu varmare, så vi får se vad matkänsla, som triggas igång då:)
 
 
Räksallad
 
1 salladshuvud
1 påse räkor, ca. 400 gram
6 kokta ägg
4 dl gröna ärtor
1 gul paprika
4 tomater
2 dm gurka
100 gram hård ost
 
Koka snabbt upp de frysta ärtorna, och låt svalna.
Skär alla grönsaker i liknande storlek, och klyfta äggen.
Skär osten i kuber.
Blanda samman allt, klart!
 
 
Rhode Islandsås
 
2 dl cream fraiche
1 dl majonäs
1 dl ketchup  (sötad med stevia)
salt och peppar
 
Blanda samman allt och låt stå i kylen en stund innan servering.