myTaste.se

Lchf Purjolöksgratäng

 
Då var det söndag igen, oj var fort det går.
Veckorna bara rusar fram, men det gör inget när det går mot sommar och sol.
Satt på altanen idag och gick igenom gamla recept, som jag har samlat i en pärm.
Där hittade jag en par recept, som jag inte gjort på länge.
Tänkte jag skulle använda ett till middag idag.
Det blev en purjolöksgratäng, till det grillade jag lite kycklingklubbor i ugnen, och hade bara lite gurka till.
Det behövs ingen sås, då gratängen blir saftig.
 
 
Purjolöksgratäng
 
600 gram purjolök ca. 2 st
5 ägg
4 dl grädde
oregano, salt och peppar
2 dl riven ost
 
Sätt ugnen på 175 grader
Skär purjolöken i skivor, och skölj dem ordentligt.
Lägg ner purjolöksskivorna i vatten, och koka upp dem lätt i ca. 5 minuter.
Häll av löken i ett durkslag, så att så mycket som möjligt av vattnet rinner av.
Vispa ihop ägg och grädden, samt kryddorna.
Blanda ner purjolöken i gräddblandningen, tillsammans med den rivna osten.
Häll allt i en ugnssäker form, och sätt i nedre delen av ugnen i 20 minuter.
Höj därefter till i mitten i 10-15 minuter tills gratängen har stannat, och fått fin färg. 
#1 - - Anonym:

Supergod med stekt bacon i också 👍👍

Svar: Ja, det är kanongod, tack för besöket och välkommen åter./Lola
Lola