myTaste.se

Lchf Lolas Janssonsfrestelse

 
Herr Jansson, kan man inte vara utan på påskbordet.
Ja, eller på jul och som nattamat.
Janssonsfrestelse var en av de få rätter, som jag hade svårt att få till, när vi gick över till lchf.
Provade en mängd recept, med rättika, kålrot osv...., men ingen blev riktigt bra.
Nu har jag hittat mitt recept på den, och det är sååå gott.
Jag blanda vitkål och purjolök, vilket blir en perfekt kombo, enligt mig.
 
 
Janssonsfrestelse
 
1 1/2 liter strimlad vitkål
20 cm purjolök, ha med lite av det gröna vilket ger mer smak.
4 dl grädde
2 burkar Grebbestad Ansjovis original (á125 x 2)
peppar
 
Sätt på ugnen på 175 grader.
Strimla purjolöken i mindre bitar, de behöver inte vara så små, efter som de kokas mjuka.
Lägg den strilmade vitkålen och purjolöken, i en kastrull och täck med vatten.
Låt det koka i ca. 15-20 minuter, så att det börjar mjuka.
Häll av i ett durkslag och låt det rinna av ordentligt.
Skär sillfiléerna i mindre bitar och spara spadet.
Häll ner grädde i kastrullen, tillsammans med spadet från ansjovisen och vitkål- och purjolöksblandningen.
Tillsätt filébitarna och peppra lite.
Låt det koka upp en liten stund, max 5 minuter, på spisen, häll sedan ner allt i en ugnssäker form.
Sätt in i nedre delen av ugnen i ca. 45 minuter - 1 timme.
Blir den för mörk, så lägg på ett lock av ugnsfolie.
Den ska gå långsamt, det ger godast smak.