myTaste.se

Lchf Blåbärssylt

Härom dagen testade jag något nytt.
Kollade Masterchef på tv en kväll, och där gjorde de sylt med hjälp av chiafrön.
Chiafröna användes som förtjockningsmedel. det måste vi prova tänkte jag, och det gick alldeles utmärkt.
Jag använde frysta bär, som jag tinade först.
Hade inget sötningmedel i, men det är frivilligt.
Jag kommer att använda det här receptet, till mina sylter och marmelader.
Det man måste tänka på är, att det inte finns någon konserveringsmedel i, så det är inte så lång hållbarhet.
Det går säkert bra att frysa in i mindre portioner, och ta fram så mycket man behöver.
 
 
Blåbärssylt/marmelad
 
5 dl blåbär (eller några andra bär)
2 msk chiafrön
 
Lägg ner både bär och chiafrön i en kastrull.
Låt det småkoka i några minuter, häll sedan upp i ren glasburk, och förslut.
Sylten/marmeladen tjocknar efter ett par timmar.
Förvara i kylen