myTaste.se

Lchf Pitabröd med Spicy Kyckling och Hemgjord Bearnaisås

Nu har jag kollat på Hela England bakar igen.
Igår gjorde de glutenfria pitabröd, men här blev det, lchf pitabröd istället.
Har inte ätit pitabröd på åratal, så jag blev jättesugen på att prova göra det.
Sökte ganska länge på nätet, efter ett recept som jag trodde skulle fungera.
Jag har hållt på i många år med den här kosten, har man lärt sig känna igen, om ett recept kan fungerar.
Kritisk granskning är någonting man blir bra på.
Man kollar på bilden och sedan på receptet och upptäcker ganska snart om recepten, verkar påhittade eller om bilden är tagen, av något helt annat bakverk.
Det här receptet fungerade och jag fann det på http://jimpslchf.blogspot.se/, det enda som jag ändrade, var att jag fick ha bröden längre i ugnen.
Spicy kyckling blev köttet till pitabrödet.
Gjorde kall bearnaisås också idag, ett enkelt recept som jag kunde göra i matberedaren, så det jag kan rekommendera.
Hade även en enkel avokadoröra till och sallad till.
 
Pitabröd  8 st
 
6 ägg
6 msk olivolja
1 dl cream fraiche
4 dl mandelmjöl
3 msk fiberhusk
3 msk profiber
3 tsk bakpulver
salt
 
Sätt ugnen på 150 grader
Vispa äggen pösigt
Blanda alla torra ingredienser med varandra
Vispa ner olivolja, och grädde i äggvispet.
Tillsätt den torra blandningen, och vispa så att allt blandas väl.
Fördela ut 8 st lika stora högar av smeten, på två bakplåtspappersklädd plåtar.
Jag tycker det var lagom att ha 4 st på varje plåt.
Jämna ut högarna till runda eller avlånga kakor, ca. 1 cm tjocka.
Sätt in på nedersta falsen i 15 minuter, höj därefter till mitten och grädda i 10 minuter till.
Låt bröden svalna lite, innan man delar dem.
 
 
Spicy kyckling
 
4 kycklingfiléer
2 dl olja
1 dl balsamicovinäger
1 msk kinesisksoya
2 msk grillkrydda
1 tsk sambal oelek
 
Sätt ugnen på 225 grader
Skär filéerna i mindre strimlor
Blanda samman allt och låt det stå och marinera en stund.
Klä en braspanna med foliepapper, och häll kyckling och marinaden i formen.
Sätt in i ugnen och låt det stå där, i ca. 30 minuter.
 
 
Kall bearnaisås
 
200 gram smör
1 msk vitvinsvinäger
1 msk torkad dragon
4 äggulor
2 dl rapsolja
salt och peppar
 
Smält smöret, och ställ det åt sidan så det får svalna till rumstemperatur.
Blanda vinäger, dragon, salt och peppar och låt de stå och dra under tiden smöret svalnar.
Vispa äggulorna och tillsätt oljan långsamt.
Vispa därefter ner det smälta smöret, men tag inte med det vita som samlat på botten av grytan.
Fortsätt att tillsätta vinägerbladningen.
Klart!
 
 
Avokadoröra
 
2 avokado
1 msk pressad citron
1 dl cream fraiche
salt och peppar
 
Kröp ur avokado och mosa dem med en stavmixer, tillsätt sedan resten av ingredienserna.