myTaste.se

Studentmat eller mat för Ensamhushåll.

Tänkte dra igång en utlovat kategori, om studentmat.
 
När jag satt och funderade över detta, kom jag fram till att det fungerar ju jättebra även för ensamhushåll.
Om man bor ensam, är det inte heller kul att stå med matlagning varje dag.
Tanken är, att man ska kunna laga alla veckans middagar, på en och samma gång, en hel veckomeny.
 
Det började som ett önskemål från min son, om förslag på mat för studenter.
Maten skulle gå fort att laga, och vara billig.
 
Funderade på hur jag skulle lägga upp det, och kom fram till, att ha en grundråvara att utgå ifrån.
Det kommer att bli grundvaror som; köttfärs-, kyckling-, fisk-, korv- och en helt vegetariskt.
 
Jag kommer inte att laga maten, utan det gör min son.
Han är inte så van att laga mat, på så sätt kan vi klocka lite tider, för en som inte står vid spisen så ofta.
Fördelen är också, att vi tillsammans kan komma på eventuella tankar eller hinder, under tiden han lagar maten.
 
Jag kommer att utgå ifrån att det finns vissa basvaror hemma redan.
 
Då menar jag basvaror som tex:
 
Pasta 
Kryddor
Buljontärningar
Ketchup 
Senap
Smör eller Olja till stekning
 
 
Dagens grundråvaran varit köttfärs.
I morgon återkommer jag med det färdiga resultatet samt recept.
Nedan ser ni alla råvarorna som vi använde, innan tillagningen startade.
Slutresultatet blev, 5 olika slags maträtter som räcker till 7 middagar.