myTaste.se

Lchf Torskrygg med Fetaostfyllda Tomater och Pepparotssås

 
Tisdag och fisk på menyn.
Till det blev det gröna bönor, fetaostfyllda tomater som doftade dragon och pepparotssås.
En enkel sallad är gott till.
 
När jag tillagade fisken i ugnen, passade jag på att lägga ner, gröna bönor och tomaterna i samma form.
Nästan allt i en form, det var bara såsen och salladen som fick egna skålar då de skulle vara kalla.
 
Torskryggen i portionsbitar, så många man behöver, lade jag ovanpå de gröna bönorna.
Jag pepprade och saltade, samt ringlade över rikligt med smör över dem.
Kokte upp bönorna lätt ca.10 minuter, innan jag lade dem i formen.
Räkna ca 500 gram gröna bönor för fyra personer.
 
 
Fetaostfyllda Tomater
 
 
4 tomater
1 paket fetaost
1/2 dl cream fraiche
1 1/2 msk torkad dragon
salt och peppar
 
Sätt ugnen på 175 grader
 
Dela toamterna på hälften och gröp ur fruktköttet ur dem.
Blanda samman ost, cream fraiche kryddor, och fyll tomathalvorna
Ställ dem i en ugnssäker form (tillsammans med bönorna och fisken, se ovan) och, gratinera dem i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter, eller tills de fått fin färg.
 
 
Pepparotssås
 
100 gram philadelphiaost
2 dl cream fraiche
3 msk pepparotvisp, eller 2 msk riven pepparot
salt och peppar
 
Blanda samman allt till en sås och låt den stå kallt en stund innan servering.