myTaste.se

Lchf Tagliatelle

Lchf Tagliatelle 
 
Pasta, pasta, pasta, något många säger de inte kan leva utan. Kan bara hålla med, det är inte mycket som slår, hemmagjord pasta med köttfärssås. Goda nyheter, du behöver inte sluta med det om väljer att äta lchf kost. Har tidigare lagt ut pastarecept, som jag använde till lasangeplattor, idag har jag istället gjort tagliatelle av samma smet. Till det valde jag köttfärssås, men valet är fritt, vad du vill ha till. En sats räcker till fyra portioner.
 
 
 
Pastarecept
 
6 ägg
200 gram färskost
0,75 dl fiberhusk
1 krm salt
 
Sätt ugnen på 150 grader
 
Vispa ägg till skum, vispa ner resten av ingredienserna.
Låt stå och svälla 10 minuter
 
Dela smeten i tre delar.
Lägg den ena delen på en bakpapper och ringla över olivolja. Lägg ett annat papper över och kavla ut degen/smeten tills att det täcker pappret. Det ser ut som en tunn pannkaka. 
Drag bort det översta pappret och lägg det undre med smeten på en plåt och grädda i ugnen ca. 10-15 minuter, det ska inte ta färg.
Gör om proceduren med det andra delarna av smeten.
 
Nu börjar det roliga, antingen använde du en pastamaskin, vilket går utmärkt att använda även till den här pastadegen. Ställ in den på de lite bredare remsorna, eller kan du använda en pizza slicer, vilket jag gjorde idag. 
Efter jag gjort pastaremsorna, lägger jag dem på ungsgallret, och ställer de att torka en stund i ugnen, på eftervärmen, med luckan öppen.
När det är dags att äta, blanda ner pastan i den varma såsen, så den blir genomvärmd.