myTaste.se

Müsli

I dag har jag gjort müsli.  Müslin som jag tidigare har pratade om, bl.a när jag pratade om gi- frukost. När jag gör müslin gör jag den glutenfri, så att hela familjen kan äta den. En laddning räcker ungefär i två veckor, om jag har tur. Ät den som den är med yoghurt, eller lyxa till den med frusna bär, om du har det hemma. Jag själv, har alltid bär hemma i frysen, både sommar som vinter. Det är perfekt om man ska slänga ihop en smulpaj vid oväntat besök, till smoothies eller använda som toppning till morgongröten, istället för någon annat sötningsmedel.  





Müsli

500 gram havregryn

2 dl solrosfrö

2 dl pumpakärnor

2 dl krossat bovete

2 dl linfrö

2 dl oskalade sesamfrön

3 msk kanel

2 msk honung

1,2 dl varmt vatten

1 dl olivolja

2 dl blandade hackade nötter, vad man har hemma

2 dl russin

1 dl gojibär


Sätt ugnen på 225 grader

Ta fram en stor, och då menar jag STOR skål.

Blanda alla ingredienser utom nötterna, russin, och gojibären i skålen väl.

Blanda ihop honung, vatten och olja, och ös detta över grynblandningen och blanda väl.

Lägg blandningen på en braspanna, och sätt in den mitt i ugnen i ca. 20 min, var noga med att röra var 5 minut, under hela tiden, så att det inte blir bränt.

Efter halva tiden, tillsätt nötterna och blanda om.

När müslin har fått fin färg och är torr, ta ut den och ugnen och tillsätt russin och gojibär.

Låt helst müslin stå tills dagen efter, så att den torkar och svalnar, innan man lägger den i burkar, annars är det risk att den möglar.






När jag åt müslin idag var det med laktosfriyoghurt och med blåbär, och det var mycket gott, kan jag tillägga.





Smakrik frukost!