myTaste.se

Low Carb-Bröd med Gojibär

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, började jag äta efter Gi-tänk efter julmaten.
Jag fick och får fortfarande insperation av böcker och tidningar. Receptet som jag lovade lägga ut, hittade jag i en lördagsbilaga till Kvällsposten, och är Ulrika Davidssons recept.
När jag bakat brödet, låter jag det svalna till dagen efter innan jag skivar det, sedan fryser jag ner brödet. Det går jättebra att tina det genom att rosta det, vid behov
.





Low Carb-Bröd med Gojibär


1 limpa Ugn: 175 grader


4 dl linfrö
1 dl sesamfrön
100 gr blandade nötter mandel o hasselnötter
1 dl torkade gojibär
50 gr kruskakli
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk brödkryddor
50 gr smält smör
1 dl creme fraiche
250 gr keso
6 ägg
Dekoration 2 msk solrosfrön



Blanda alla ingredienser i en skål och häll i en smord och ströad form.

Strö över solrosfrön och sätt in i nedre delen av ugnen i ca en timma
.










Lite fakta som jag hittade om Gojibär;

 

Gojibär är fyllt av både uppbyggande och stärkande näringsämnen, som t.ex.:

  • 6 ggr mer betakaroten än i morötter – bästa medicinen för ögonen
  • Det enda livsmedel hittills som stimulerar produktionen av mänskligt tillväxthormon
  • Komplett proteinkälla, innehåller 18 aminosyror
  • Innehåller mer än 21 spårämnen såsom fosfor, järn, zink, germanium, selen, koppar och kalcium
  • Rikligt med vitaminer – A-vitamin, B1, B2 och B6-vitamin, C-vitamin samt E-vitamin
  • Viktiga fettsyror
  • Beta-sitosterol som anses sänka kolesterolhalten och motverka prostataförstoring.
  • Mycket hög andel antioxidanter, 10 ggr mer än blåbär, som räknas som en mycket god källa till antioxidanter



    Jag brukar ta och strö bären över müsli eller äta dem som de är, mums.