myTaste.se

Jordnötspanerad fläskkotlett

Kan man panera fläskkotletter med jordnötter, det måste jag kolla? Just så fungerar min hjärna. En idé uppstår och jag måste prova, ibland blir det inte bra, men för det mesta funkar det med lite justeringar. Min stackars familj är alltid försökskaniner. Min man älskar det, mina barn är fördet mesta nöjda, helst med kakorna. Det här försöket uppskattades av hela familjen.



Jordnötspanerad fläskkotlett

4 kotletter

2 dl salta jordnötter

4 tsk Sabzi Ghormeh,
en persiskt kryddblandning som innehåller, persilja, gräslök, körvel och korriander,
finns att köpa på Willys i en påse om 150 gram.

3 msk olivolja

salt o peppar



Kör jordnötter och kryddor i en mixer, tillsätt oljan.

Pensla kotletterna med mixen och stek kotletterna.



Melon- och avokadosås

3 dl melonbitar

1 vårlök i skivor

1 avokado i bitar

salt och peppar

2 dl cremé fraiche



Blanda samman.



Sallad med jordnötstopping

100 gram färsk bladspenat

1 röd paprika i skivor

1 dm gurka i skivor
 
1 dl hackade jornötter

1 mozzarellaost i skivor



Blanda samman till en sallad.





Prova det här, det är jättegott.