myTaste.se

Fylld fläskfilé

Nu får vi ha lite middagsmat också. I går åt vi fylld fläskfilé med ugnsbakade grönsaker. Det blev mycket gott, kan jag tala om. Kryddorna jag använde i filéen, var min man ute och skördade,i kryddträdgården, men det medförde vissa protester. Han kom in lite lätt förvirrad, med en tom skål, det slutade med att jag fick gå ut och köra en liten kryddskolan för honom. I skolan pratade vi om kryddornas doft, smak och utseende, vad man brukade använda dem till osv. Det får nog bli ett prov om en vecka eller så, får kolla vad han kommer ihåg, hiiiii! 




Fylld fläskfilé

1 fläskfilé

5 soltorkade tomater

1 dl färska kryddor, tag vad ni har (jag blandade salvia, oregano och dragon).

salt och peppar



Skär ett långt snitt längs med filéen.

Fyll med soltokade tomater och kryddor, salta och peppar.

Grilla på grill eller i ugn, tills att köttsaften är klar.





Ugnsbakade grönsaker

1 squash

1 röd lök

2 röda paprikor

2 tomater

1 vitlök

1 mozzarellaost



Sätt ugnen på 225°

Skär alla grönsaker i mindre bitar, och bryn dem i en panna tills att de fått lite färg.

Lägg dem i en ugnsfast form, och fördela osten över grönsakerna.

Gratinera tills att osten smält och fått färg ca. 25 minuter.





Servera med en kall sås, tex. vitlök.

Det går precis lika bra att använda kycklingfilé istället för fläskfilé.