myTaste.se

Vård av sjuk tonåring

Min "lilla" son är förkyld. Han är visseligen 13 år, så jag kan ju inte vara hemma för vård av sjukt barn, men trots hans ålder behöver man sin mamma hos sig ibland. Jag kombinera den vårdande rollen med att fixa stryktvätten. Men nog med sjukdomsprat. Var i affären i fredags och fick kryddfnatt, jag köpte en mängd färska kryddor, tänker plantera om dem i krukor till trappan, för de är jättefina planter.







Det blev oregano, timjan och två plantor med basilika. De sålde även en otrolig planta med rosmarin endast för 25 kronor, så den kunde jag inte heller motstå.





Visste ni att;

Basilika

innehåller bland annat kraftfulla antioxidanter, som skyddar kroppen mot nedbrytande processer som orsakar sjukdomar. Stimulerar matsmältningen.


 ♥

 


Rosmarin

är också en stark antioxidanter och järn. I provrör har man sett att ämnen som finns i rosmarin stimulerar en tillväxtfaktor som bildar nya hjärnceller.


 ♥

 


Oregano

 är en kraftfull antioxidant som också stimulerar immunförsvaret.



 ♥


Timjan

är bakteriedödande och har i djurförsök visat sig kunna påskynda läkningen efter brännskador. Traditionellt har timjan använts för att stimulera matsmältningen, vid förkylningar och astmatiska besvär. Den har även kramplösande effekt, och C-vitaminrik.





Sedan behövde jag ju något till matbordet, det blev vita tulpaner, så vackra.







Till sist lite middagsförslag.


Grillade karrékotletter med potatissallad och sallad. 








Potatissallad


1 kg kokta och kalla potatisar i bitar

2 msk röd pesto

3 dl cremé fraiche



Blanda allt och låt stå i några minuter och dra till sig, det går även bra att göra den dagen innan.


 
Servera med en grönsallad med svarta bönor (se tidigare recept), smakrik måltid.