myTaste.se

Lax i ugn

Fredag, vad jag längtat, men det har varit en bra dag på jobbet. Jag är folkhälsopedagog och samordnar olika aktiviteter för äldre. Idag hade vi modevisning på jobbet, det var pensionärer som agerade modeller. Tre damer och två herrar, det var jätteduktiga och slet med alla ombyten, det är inte många minuter de hade mellan ombytena, men de fixade det. Jag var bara med och hejade på dem. Jag gjorde skillnad för en person idag, han har ett lätt förståndshandikapp, och bär alltid svart, och idag fick han mannekänga ljusa färger, vilket resulterade i att han innan jag gick hem hade varit hemma och bytt om till ljusa kläder. Han sken av stolthet, och det gör även jag, tänk vad ett vänligt och uppmuntrande ord kan göra för någons självförtroende.


Nu till mattipset, idag gjorde jag lax i ugn, med grönsaksfräs.







Lax i ugn

4 laxfiléer

1/2 burk kokosmjölk

1 msk röd currypasta

2 msk fiskfond

1 tsk citronsaft

svartpeppar


Sätt ugnen på 225 grader.

Lägg laxen i en ugnssäker form.

Blanda samman alla övriga ingredienser och ös dem över laxen.

Sätt in i ugnen i ca. 30 minuter.



Grönsaksfräs

3 morötter

1 gul lök

1 squash

1/2 Halloumiost

salt och peppar


Skala morötterna och löken skär dem tunt på längden.

Skiva även squash på längden.

Dela osten i minde bitar.

Bryn grönsakerna och lägg på ett lock i ca.10 min. Tillsätt osten och stek i ytterligare 5-10 min. 




Jag serverade med tomater och gurka.



Smakrik måltid!





#1 - - Susanne Persson:

Min kvällsmat blev jääätte god, tack Carola!

#2 - - Susanne Persson:

Carola! Jätte fin blogg med finfina bilder på god mat. Jag ska testa alla dina GI-rätter:-)Kram Susanne

#3 - - lola:

Tack Susan, vad kul att du tyckte om maten.

Kram Lola