myTaste.se

Tapenade toppad torsk

Som jag tidigare skrivit, så är jag lite dålig på fiskrecept. Det är konstig, eftersom hela familjen älskar fisk, i alla former. När vi äter på restaurang, tar vi gärna fisk istället för kött, det vill säga när vi är i Bohuslän eller Österlen, är det någonstans de kan laga fisk så är det där. Men till middag igår, tog jag mig i kragen, och lagade fisk. Till den här middagen, använde jag frysta torskblock. Jag tycker, det funkar bäst att tillaga dem i ugn. Salladen blev bara grön och vit, jag var nog inspererad av den små musöronen på min häck, som börjar slå ut. Köpte burk tapenade, för ett tag sedan, och tänkte att det var på tiden, att jag provade den. Visste ni att namnet kommer från provensalska språket, occitanska: tapéna, som betyder kapris, men den består mest av oliver och olivolja, den kan smaksättas av bla. citron, vitlök, sardeller och massa örter.


Tapenade toppad torsk, vårgrön sallad och yoghurtsås




Tapenade toppad torsk

2  tinade torskblock, naturligtvis går det lika bra med färsk fisk

ca. 100 gram tapenade



Sätt ugnen på 225 grader.

Lägg fisken i en ugnssäkerform och bred tapenaden över fisken.

Sätt i mitt i ugen i ca.30 minuter.




Vårgrön sallad

3 dl kokt vit quinoa

100 gram bladspenat

1 påse mini mozzarella

10-15 oliver

2 avokado

2 skalade gröna äpplen

1 broccolistånd



Skär spenaten, avokado, äpple och broccoli i bitar.

Halvera mozzarellabollarna.
 
Blanda samman alla ingredienser.



Yoghurtsås

3 dl yoghurt naturell

1 tsk salladskrydda


Blanda samman.