myTaste.se

Vegetarisk Pizza med Pizzasallad

 
Okej, det är inte fredag men det blev pizza ändå.
Igår använde jag min pizzasten som stått i mitt skåp i ca. 3 år, helt oanvänd.
Har inte kommit mig för att använda den, men det gick superbra, rekomenderar det verkligen.
Min sten köpte jag på Claes Ohlsson, för 200 kr, och det tror jag de kostar fortfarande:)
Ska prova, att göra mer saker på den i framtiden.
Gjorde en pizza med karmelliserad lök och massa parmesanost.
Jag gräddade i tre steg, som jag förklarar nedan.
Har fastnat för salvia i maten just nu, det är inte bara till kyckling det är gott.
Salvia och lök, eller salvia och ost är en höjdare, ni måste prova.
Det är ingen krydda man äter "rå" utan behöver tillagas för att få fram den goda smaken.
Hade lite pizzasallad till, men det är frivilligt som vanligt.
Det fungerar kanon med att bara toppa pizzan endast med rocculasallad.
 
 
Före
 
 
Efter
 
Lökpizza 2 st
 
1 sats pizzadeg
1 sats rödlöksmarmelad/karamelliseradlök
2 dl cream fraiche
2 dl riven parmesamost
1/2 tsk torkad eller 5 st färska salviablad
 
Med pizzasten
Om man ska använda pizzasteg, så börja med att sätta ugnen på 225 grader, en 1/2 timme
innan pizzan ska gräddas.
Stenen ska stå på ett ugnsgaller i ugnen, mitt i ugnen,för att värmas upp, innan man gräddar.
 
Utan pizzasten
Om man inte använder sten så, gräddas den på en plåt som vanligt, samma grader.
Eventuellt behöver man öka gräddningstiden lite, eller så låt plåten stå i ugnen och bli varm innan man lägger på pizzan, liksom man gör med stenen.
 
Gör så här
 
Gör pizzadegen och låt den stå och svälla i ca.30 minuter.
Fördela den på två bakplåtspapper med blöta händer och stekspade, så den blir en slät pizza.
Jag gjorde två cirklar som passade stenen.
 
Gräddning 1
När stenen blivit varm, så lägg in pizzabotten på stenen och grädda ca. 4 minuter.
Undertiden blandas osten och cream fraichen, spara lite till att strö över pizzan.
 
Gräddning 2
Ta ut pizzan och fördela ostmassan, över pizzan, och grädda igen i ca. 3 minuter.
 
Gräddning 3
Tag ut och fördela den karamelliseradelöken över pizzan, samt den sparade rivna osten.
Grädda i ca. 4 minuter.
 
 
Pizzasallad
 
1 liter strimlad vitkål
1 paprika
1 tsk vitvinsvinäger
1/2 dl olivolja
1/2 dl vatten
salt och peppar
 
Börjja med att koka upp vatten och häll det över den strimlade vitkålen.
Låt det stå i 5 minuter, häll sedan av i ett durkslag/sil.
Blanda samman paprikan som är skuren i mindre bitar, samt övriga ingredienser.
Låt allt stå i kylen i minst en timme innan man äter den.