myTaste.se

Köttfärssås utan pasta

Idag gjorde jag, en jätteomgång med köttfärssås. Vi ska åka till Lalandia och bada, och då tänkte jag  ha med en omgång mat dit. När vi satt och åt maten, tittade jag på barnens tallrikar med pasta och köttfärssås, konstaterade att jag inte saknar pasta, för fem öre. Det är en konstig känsla, eftersom jag alltid har älskat pasta, i alla former tidigare. Jag tittade ner på min egen tallrik, och såg en symfoni av färger och konsistenser som låg där, och kunde inte tänka mig att byta ut dem,
 mot pastaskruvarna som barnen åt.



Köttfärssås med symfonisallad





Köttfärssås


1 kg köttfärs

1 hackad gul lök

1 paket krossade tomater, gärna smaksatt

1 dl vatten

2 dl röda linser

1/2 dl tomatketchup

salt och peppar


Bryn färsen tillsammans med löken.

Tillsätt först linserna sedan ketchup och de krossade tomaterna plus vattnet.

salt och peppar efter egen smak.



Symfonisallad

3 dl kokt bovete

2 tomater i bitar

1 röd paprika i bitar

1 orange paprika i bitar

2 salladslökar i skivor

4 färska champinjoner i skivor

4 soltorkade tomater (i olja) i skivor

100 gr färsk bladspenat

gröna oliver



Tips!
Häll lite av olja, som tomaterna ligger i, över salladen och rör om, då behövs ingen dressing.


Smakrik måltid!