myTaste.se

Lchf Tomat- och MozzarellaBruschetta

 
Bruschetta kan man äta för sig själv eller som extra tilltugg till en middag.
Det behövs riktigt goda tomater, ju mognare desto bättre.
Jag gjorde en variant med mozzarella som blev mer som en varm smörgås, vilket också är gott.
Brödet gjorde jag av mitt trogna grundrecept.
 
 
Grundrecept till Lchfbröd
 
4 ägg
1/2 dl cream fraiche
1 dl grädde
2,5 dl profibrer
2 tsk bakpulver
1/2 msk husk/psyllium
1 krm brödkryddor eller oregano
1/2 tsk salt
 
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa samman ägg och mejerierna.
Blanda ihop de torra ingredienserna.
Tillsätt det torra till äggvispet och rör om ordentligt, så allt blandas.
Låt stå och svälla i ca. 10 minuter.
Lägg i en smord brödform, och grädda i nedre delen av ugnen i 15 minuter.
Höj där efter och grädda i 10 minuter till.
 
 
Tomatbruschetta
 
4 skivor bröd
4 stora solmogna tomater eller det  10 små
1 msk olivolja
1 msk provanska kryddor
salt och peppar
 
Skär tomaterna i små bitar och blanda samman oljan och kryddorna.
Låt blandningen stå i kylen minst en timme.
Häll av vätskan från blandningen med hjälp av en sil.
Dela bröd skivorna i två delar och stek dem i rikligt med smör, tills de är gyllene.
Fördela tomatblandningen över brödet och servera direkt.
 
 
Mozzarellabruschetta
 
4 skivor bröd
2 dl riven mozzarella eller i hel
oregano salt och peppar
1 msk olivolja
 
Sätt ugnen på grill.
Skär brödskivorna i två delar, och stek dem i smör tills de är gyllene.
Lägg skivorna på en plåt, och fördela osten över dem.
Krydda och ringla över olivoljan.
Sätt in under grillen, till osten smält och fått fin färg.
 
#1 - - Marita:

Ska nu ge mig på att prova lchf och hittade din sida när jag googlade och det känns som att jag här kommer att hitta mycket hjälp :) Just bröd tror jag att jag kommer att sakna, så därför ska jag testa ditt lchfbröd. Undrar nu om det även funkar att byta ut cremefraichen mot turkisk youghurt?
Allt gott!

Svar: Vad kul att du hittade min sida. Det går jättebra att byta ut cream fraiche till turkisk yoghurt istället, det gör jag ibland. Prova dig fram till det som passar dig bäst. Prova det andra brödet jag lade ut i måndags, vårt favorit bröd. Lycka till och välkommen tillbaka. / Lola
Lola