myTaste.se

Lchf Semla recept test

Lchf Semla recept test
 
Det närmar sig semlepremiären, då börjar även min jakt på det perfekta semlereceptet.
Varje år är det det samma, och jakten fortsätter, för jag har fortfarande inte hittat det perfekta.
Man söker på bloggar och hemsidor, och på bilderna ser alla bullar så perfekta ut, men i verkligheten stämmer inte överens alls..
Jag anser mig vara en ganska bra "bakerska", så allt kan inte ligga på utförandet.
Igår provade jag ett nytt recept, och smaken var bra, och även koncistensen, men några "preicis som vanliga" bullar som receptet utlovade blev det inte.
Tänkte dock dela med mig av receptet, för min familj tyckte smaken var där, och att de var goda.
 
 
Semlor
 
 3 ägg
1 tsk sötningmedel
1 dl grädde
2 msk kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
 
Börja med att sätta ugnen på 175 grader
Vispa ägg och sötningmedel, fluffigt
Blanda samman alla de torra ingredienserna, och blanda väl.
Blanda samman äggfluffet, med den torra blandningen, samt grädden.
Låt smeten svälla i 10 minuter
Klicka ut till 6 - 8 semlor, beroende hur stora man vill ha.
Ställ in i ugnen på nedersta falsen i 10 minuter, höj därefter till mittersta och grädda i  10minuter till.
 
 
Mandelmassa 
 
2 dl mandelmjöl
6 msk grädde
2 droppar bittermandel
2 krm kardemumma
1 krm sötningmedel
 
Blanda samman allt och låt det stå och svälla i  minuter.