myTaste.se

Lchf Semla / Fastlagsbulle

Lchf Test av Semlerecept nr: 2
 
Ett nytt recept blev avtestat idag. Klart godkänt, blev resultatet.
Bullen är luftig och god, dock är smeten ganska lös så jag bakade av den i mina silikonformar.
Har man inga silikonformar, så använd muffinsplåt, och fodra dem med pappersformar.
Har känslan av att närmare än så här, kan jag nog inte komma en "vanlig slät vetebulle".
Med det sagt, så kan jag meddela att jag nog har hittat mitt recept på semla eller fastlagsbulle, som vi säger i Skåneland. 
 
LCHF SEMLA ANNO 2016
 
 
Semla eller Fastlagsbulle
 
4 ägg
1 tsk sötningsmedel
1 dl grädde
50 gram smör
1 dl mandelmjöl
2 msk husk
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
 
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa ägg och sötningsmedel fluffigt
Smält smöret
Blanda samman alla de torra ingredienserna, blanda väl
Blanda ner smör, grädde och den torra blandningen i äggfluffet.
Fördela smeten i 10 - 12 silikonformar
Sätt in i ugnen på nedersta falsen, grädda i 12 minuter.
Höj till i mitten av ugnen och fortsätt grädda i 12 minuter till.
 
 
Mandelmassa hittar du här
 
#1 - - Anonym:

Hej! När du skriver 1 tsk Sötningsmedel, vad menar du då? Hur mycket motsvarar det mot t ex sukrin? Fin blogg du har =)
/JennieAnn

Svar: Tack, har varit lite dålig på att uppdatera, men ska blir bättre på det:)Jag använder mest sötströ, men det går också bra att använda stevia. Sukrin, har jag inte använt, så jag kan inte säga hur mycket du ska ta av det. Tror att du kan ta samma mått av det. Lycka till och hoppas de blir bra.
Lola