myTaste.se

Lchf Redd Grönsakssoppa

Lchf Redd Grönsakssoppa
 
Torsdag = soppa hos Fröjds. Införde för ett par månader sedan, veckomatsedlar. Det underlättar vardagen att veta vad man ska ha till middag, ökar variationen på måltiderna, då man inte behöver stress fram middagsförslaget. Det blir annars gärna att man kör runder på ett litet antal rätter om och om igen, då det går snabbast. Jag brukar göra matsedel för två veckor framåt, då börjar jag med att se över vad jag har i frysen,och planerar efter det först. Ska göra ett längre inlägg om det framöver och ge er lite tips på ett enkelt upplägg, samt recept. Nu tillbaka till tordagens soppa. Jag älskade redd grönsakssoppa när jag var liten, men har inte ätit den på många år nu. Har tagit fram ett recept som fungerar utmärkt och som påminner om gamla tiders soppa.
 
 
Redd grönskakssoppa
 
3 morötter
1/2 blomkålshuvud
1 dm purjolök
3 dl sockerärtor/ eller gröna ärtor
2 buljongtärningar, kyckling eller grönsaks
1,3 l vatten
3 dl grädde
1 dl cream fraiche
25 gram smör
svartpeppar
persilja eller gräslök
 
Hacka grönsakerna i mindre bitar.
Häll vatten, och buljontärningar i en kastrull, tillsätt morötter, blomkål och purjolök.
Låt koka i 15 minuter, tillsät därefter grädde, cream fraiche, sockerärtorna/ärtorna och svartpeppar. 
Låt det koka i 10 minuter och tillsätt därefter smöret.
Strö över persilja eller gräslök
 
Servera med lite nybakade bullar, använd receptet http://lolasmat.blogg.se/category/brod-och-bullar.html