myTaste.se

Lchf Högrevschili

Lchf Högrevschili
 
Idag blev det långkok till middag, högrevschili, med en enkel grönsallad. Jag rekommendera den varmt. Såg ett julprogram med Jaime Oliver, som lagade mellandagsmat häromdagen. Han gjorde långkok på oxbringa, som han smaksatte med Bloody Mary. Det såg så gott ut, men det krävdes så många ingredienser som jag inte hade hemma, så jag tänkte jag skulle göra en variant på den. Köttet blir mört så att det faller isär precis som pulled pork, men betydligt saftigare, eftersom att såsen ligger runt köttet.
 
 
Högrevschili
 
ca 1 kg högrev
2 röda lökar
1 vitlöksklyfta, eller en hel sololök
2 grillade paprikor (i olja på burk)
5 soltorkade tomater (i olja på burk)
1 - 2 krm mald muskotnöt
1-2 tsk chiliflakes
peppar o salt
2 dl vatten
1 dl grädde
 
Dela högreven i mindre bitar, bryn det tillsammans med den klyftade röd- och vitlöken, gärna i en stekgryta.
Låt det få en fin färg, tillsätt därefter paprikor och tomaterna, som även de är delade i mindre bitar.
Krydda och tillsätt vattnet, lägg på locket på grytan, och sänk värmen till den lägsta spisen har, 1;an.
Låt grytan så på spisen i minst 2 timmar gärna längre, min stod där i 3, rör om en gång i timmen. Ha lite koll så att grytet inte kokar torrt, tillsätt någon matsked vatten i så fall.
Strax innan servering tillsätt lite grädde. så att såsen går ihop.
Servera med en grönsallad, och lite gott bröd.