myTaste.se

Citronpaj (Lchf)

 
En efterrätt som man kan äta utan dåligt samvete är citronpaj med hallon och grädde. När jag gjorde den hade jag ingen citron hemma så jag plundrade barskåpet istället. Där hittade jag en flaska Limoncello är en likör gjord på citron. Det visade sig att det gick hur bra som helst att använda den istället. Jag tror säker att även annan likör går lika bra att använda, det är bara till att prova, lycka till.
 
 
Pajdeg
 
2,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
2 msk profibrer
1 msk husk
1 tsk stevia
50 gr smör
1 ägg
1-2 msk vatten
 

Börja med att sätta ugnen på 200 grader

Blanda alla torra ingredienser i en matberedare, tillsätt smör och ägg samt vatten, tills att det bildar en fast massa.

Låt degen ligga kallt i ca 30 minuter

Smörj en pajform med höga kanter, jag brukar klippa till en botten av bakplåtspapper som jag lägger i.

Tryck ut degen i botten samt upp på kanterna.

Sätt in formen för att förgrädda pajdegen i ca. 7-8 minuter

 

Citronfyllning


2 dl kvark

200 gr Philadelphiaost

3 ägg + 3 äggulor

1 dl likör eller citronjuice

1 krm vaniljpulver

1 tsk stevia

 

Sänk ugnen till 175 grader

Blanda kvark, philadelphia, vaniljpulver och stevia i en bunke med en elvisp, till en jämn smet

Tillsätt likör eller juice, samt ett ägg i taget tills det är en jämn och fin smet

Häll ner smeten i det förgräddade pajskalet

Grädda mitt i ugnen ca. 20 minuter

Serveras med hallon och vispad grädde