myTaste.se

Syltkakor utan mjöl och socker

Härom helgen gjorde jag syltkakor till min gudson. När jag stod och höll på med dem så tänkte jag att det måste gå att göra dessa utan mjöl och socker. Här kommer resultatet, de blev väldigt sköra, tyvärr. Jag provade att lägga dem i frysen och tar fram dem precis innan man ska äta dem, då funkar det perfekt.
 
Syltkakor

Sätt ugnen på 175 grader
 
3 dl mandelmjöl
2 msk husk
1/2 tsk stevia
1 tsk bakpulver
75 gram smör
 
Blanda samman allt i en matberedare;
Lägg degen på plastfilm och rulla till en rulle, och låt den vila i kylen i ca 30 minuter
Dela rullen i ca 15 bitar som rulas till runda bollar.
Platta ut bollarna och skapa en grop i mitten, som fylls med sylt av valfri sort.
Jag använde mig av 1 dl hallon, som jag mosade och lät koka ner tills att vätskan försvann
 
Fyllning
1 dl hallon
1 krm stevia
 
Grädda i ugnen ca. 20 minuter