myTaste.se

Stek fläskfilé, rostade palsternackor och whiskysås

 
Till fredagsmiddag blev det stekt fläskfilé med whiskysås, till det rostade palsternackor, mums! Jag är inte någon stor anhängare till whisky, till min mans stora glädje, men jag gillar det i mat och irish coffee. Hittade ett recept på, matklubben.se, men som vanligt var jag tvungen att ändra lite, till min egen smak. Kan varmt rekommendera denna rätt, då såsen kan ätas med sked, för den är sååååååå god.
 
 
 

(suddig bild, men ni ser nog ändå)
 
 
Rostade palsternackor
 
4 - 5 palsternackor
 
olivolja
 
salt o peppar
 

 
Sätt ugnen på 225°
 
Skala och klyfta palsternackorna, lägg dem i en ugnsfastform, ringla över oljan, salta och peppra.
 
Sätt i i ugnen i ca 30 - 40 minuter tills de är gyllene.
 

 
Stekt fläskfilén hel, tills den får en gyllene yta, lägg sedan filén ovanpå palsternackorna i ugnen, och låt den gå färdig tillsammans med dem.
 
 
 
Whiskysås
 
1/2 gul lök
 
1 msk smör
 
5 msk whisky
 
2 dl cremé fraiche
 
2 msk koncentrerad fond, vilt eller kalv
 

 
Hacka löken fint, bryn den i smöret, den får inte ta färg.
 
Tillsätt resten av ingredienserna och låt det sjuda långsamt ca. 15 minuter.
 
Mixa såsen så att den blir skummig, med en mixerstav, om du vill, det är inte nödvändigt.
 

 
Servera med lite grönsaker, till exempel tomater det går jättebra att byta ut filén mot kyckling istället, såsen passar även till det.