myTaste.se

Kryddig turkisk pytt med Sucuk

Har haft lite stressigt sista veckan, så bloggandet har fått ligga nere. Men nu är jag igång igen.
När jag är och handlar, söker jag alltid efter saker jag aldrig har använt förrut. När jag kommer hem från affären få jag ibland söka på nätet, för att veta hur jag skall tillaga ingrediensen, så det kan bli riktigt spännande. Att leta bland utländska varor, har kommit att bli en ny inperationkälla, till min matlagning. Det senaste inköpet blev en korv från Turkiet, som kallas Sucuk.

File:Sucuk-1.jpg


Sucuk är en kryddig och smakrik korv, man kan skära den antingen i skivor eller små tärningar. Sucuk är Mellanösterns motsvarighet till chorizo. Korven är vanligtvis gjord av nötkött, men de jag hittade innehöll, kalkonkött istället. Hittade ett recept på en typ av  turkisk pyttipanna, tyvärr innehöll den couscous, något som inte fungerar så bra ihop med Gi eller glutenintolerans. Det fixade sig genom att jag bytte ut couscous mot bovete, inte rostat, utan naturellt.








Kryddig turkisk pytt med sucuk

4 dl kokt bovete

3 st sucuk eller chorizo

10 champinjoner

1 röd lök

1 squash

1 röd paprika

1 gul paprika

4 ägg

3 plommon tomater

persilja



Ta skinnet av korvarna och skär dem i tunna skivor.

Bryn dem, tillsätt skivad lök, champinjoner, squash, paprika.

Stek till allt fått lite färg tillsätt till slut det kokta bovetet.

Stek äggen, och strö över persiljan.





Hot sås

2 dl cremé fraiche

1 vitlöksklyfta (krossad)

1 tsk fransk senap

1 tsk sambal oelek



Blanda samman alla ingredienser.






Pytten är ganska het, till smaken, men mycket god.



Afiyet Olsun (smakling måltid på turkiska)