myTaste.se

fruktig sallad till middag o efterrätt

Fick ni någon frukost på sängen idag, alla mammor?  Inte jag, men en fin morsdagspresent blev det. Automatisk bevattning till växthuset, inte illa. Min närmaste granne och mycket goda vän, brukar ställa upp och fixa mitt växthus, när vi åker på semester och jag hjälper henne med deras växhus, grannsamverkan på hög nivå. Men för att underlätta, tyckter min man att vi även skulle ha självbevattning, jättebra idé, jag kan bara hålla med. Var även och gratulerade min egen mamma, under ett par timmar idag.

Nu till dagens middag. Det blev fruktig sallad både på längden och tvären. För till middag tillsammans med kycklingben, som var önskat av barnen, sedan tillsammans med glass.






Fruktig sallad

3 dl färdig kokt quinoa

1/2 nätmelon

1/2  galiamelon

1 nektarin

1 rödlök

1 avokado

2 plommontomater

100 gram fetaost





Skala och skär frukten i mindre bitar. Skiva löken i tunna båtar.

Skär osten, avokadon och tomaterna i mindre bitar.

Blanda samman allt till en sallad.







Laktosfri- eller låglaktosglass brukar vara enormt söt, men hittade laktosfri vaniljglass från Åhusglass som smakade som vanlig glass, mycket god.







Fruktsallad med glass

1/2 nätmelon

1/2 galiamelon

1/2 mango

1 nektarin

1 pkt frysta björnbär

1 pkt vaniljglass





Börja med att ta upp glassen och björnbären , så att glassen mjuknar något och bären tinar.

Skala och skär frukten i mindre bitar.

Blanda samman all frukt och lägg i portionskålar, glas, eller behåll salladen i en skål

Lägg glassen i en skål och rör den mjuk, klicka den sedan över frukten och njut.






Att ha frukt i sallad, fungerar jättebra tycker jag, syrligheten lyfter smaken, både när det gäller kött men kanske främst kyckling. Fruktsallad är en lite bortglömd godsak men, fruktsallad och glass slår vilken morsdagstårta som helst på fingarna, eller vad tycker ni?


Tack och hej.

#1 - - brorsanLeffe:

låter gott...men nu till något som du efterlyst och är bara sååååååå gott...min egen PESTO!:



En kruka basilika

En påse (50 gr) valnötter

En påse Parmesan...eller riv efter behag

2-3 tsk aromat

3 vitlöksklyftor

3 dl olivolja (du kan minska oljan till 2 dl och lägga till 1 dl vatten)



mixa alla torra ingredienserna

mixa ner basilikan

till sist...strila ner olja (plus ev vatten) till önskad koncistens

mängden vätska kan variera beroende på osten och nötterna

Ät o njut!!! Är ännu godare dag två



#2 - - Lola:

Tackar,ska göra den i helgen. Kollade Johannas blogg, jättefin och massvis med goda kakrecept, som jag trodde. Kram Lola

#3 - - Leffe:

:-)

En hel del som låter smaskigt här med!!!