myTaste.se

Lövbiffsgryta med färglad tomatsallad

Är ni som jag, får inspiration till olika maträtter när ni botaniserar bland grönsaker och frukt. Det är sällan köttet eller fisken som får min hjärna och snurra. Jag har nog varit vegetarian i mitt förra liv. Min inspiration till salladen kom när jag såg ett helt hav med körsbärstomater i olika färger röda, gula orange och gröna, helt underbara. Tyvärr var priset inte lika underbart så det fick bli en liten påse.

Tomaterna använde jag i salladen till lövbiffsgrytan.







Lövbiffsgryta

800 gram lövbiff

1 gul lök

6-8 st champinjoner

3 dl crème fraiche

1 msk röd pesto

1 tsk röd currypasta

2 msk mjölk

1 broccoli, delad i buketter


Strimla lövbiffen, lök och champinjoner i smör eller olja.

Rör ner crème fraiche, pesto och curry, späd med mjölken, låt koka i 10-15 min.

Tillsätt broccoli koka i 5 min, servera.




Färgglad tomatsallad

3 dl färdigkokt kall vit quinoa (koka enligt paketet)

10 små körsbärstomater

100 gram fetaost

1 burk färdigkokta svarta bönor

100 gram färskbladspenat



Häll av bönorna och skölj den och spenaten väl.

Skölj och dela tomaterna, dela även fetaosten i bitar.

Blanda samman alla ingredienserna.




Tillvalet denna måltid var fullkornstagliatelle.