myTaste.se

Lax i ugn

Alla i vår familj älskar fisk i alla de former, trots det blir det inte fisk, mer än en dag i veckan. Jag är inte så bra, på fiskrecept. Men hittade ett recept på nätet, som jag provade till middag idag. Köpte lite grön sparris i affären, ja, jag vet det är inte säsong för sparris nu, men min son upptäckte en ny grönska som han tyckte om, så det blev ju positivt ändå.

Lax i ugn med strimmlade och stekta grönsaker.







Lax i ugn


5 laxfiléer eller bitar ca. 800gram

3 dl creme fraiche

200 gram fetaost

1/2 tsk salladskrydda

salt och peppar



Sätt ugnen på 225 grader

Lägg laxen i en ugnssäkerform

Blanda samman alla ingredienserna och bred smeten över laxbitarna.

Grädda i ugnen i 20 minuter.



Stekta grönsaker

4 morötter

2 palsternackor

1 gul lök

1 zucchini

6 sparris

1 röd paprika

3 msk dressing


Skala och skär alla rotsakerna i skivor.

Bryn dem i en stekpanna tills att de är al denté (tror det stavas så), slå dressingen över de varma rotsakerna,
(jag brukar köpa dressing i påsar som jag blandar med olja och vatten)






Till laxen och gönsakerna serverade jag, vit quinoa och potatismos som alternativ.
En mycket uppskattad fiskrätt, som jag rekomenderar varmt.