myTaste.se

Längtar till skördetider

 
Jag och min familj har blivit beroende av att äta färska grönsaker varje dag.
Detta beroende gör att jag längtar till sommaren, när jag kan gå ut och skörda mina egna grönsaker i landet och växthuset. Fröpåsar är redan inköpta. Jag och min granne for till Växthuset i lördags för att botaniserade ibland fröer och drömma om våren.
Men än så länge är det butikens grönsaker som serveras.


Nu kör jag bovete i minut och parti, efter jag kokte lite för mycket sist. Så nu provade jag använda det varmt. 

Varmt bovete och fläskfilé och självklart en grönsallad och kall sås.






Varmt Bovete


4 dl färdigkokt bovete

1 skivad gul lök

8 - 10 skivade färska champinjoner
(det går säkert bra med en burk champinjoner också)

1 skivad vitlök

salt och peppar




Fräs lök, champinjoner och vitlök i lite olja eller smör.

När blandningen fått färg, tillsätt bovetet och bland väl.

Salta och peppra efter smak.




Grönsallad

2 skivade mogna avokado

2  tomater skurna i bitar

1 dm gurka i skivor



Serveras till fläskfile eller kyckling, samt kall sås, gärna med äpple i, syran i äpplet,  bryter fint mot bovetesmaken.