myTaste.se

Köttfärsrutor med pestosallad

Jag konstaterade idag, att stora delar av min familj, har blivit frälst, i Gi-mat vill säga. Jag fyllde år igår, vilket innebar kakor, och kvällsmys med hämtmat. Jag och min man beställde Biff Mexicana, vilket har varit en stor favorit hos oss. Men vi konstaterade, lite lätt förvånade båda två, över en kopp kaffe, att vi saknade vår quinoa och sallad. Ofta säger man, att olika bönor gör magen orolig, men det är ingenting mot vad "hämtmat" gör. Man blir däst, uppsvullen och mår illa, man mår inte bra helt enkelt. Så idag var vi tillbaks på banan igen. Jag länsade kylen på grönsaker i alla former.

Resultatet blev köttfärsrutor med pestosallad.






Köttfärsrutor


1 kg köttfärs

1 hackad gul lök

2 hackade färska tomater

5 hackade torkade tomater i olja

5 - 6 skivade champinjoner

1 skivad paprika

100 gr fetaost

3 dl kokt quinoa

1 ägg

salt och peppar

2 dl riven ost



Sätt ugnen på 225 grader.


Blanda samman allt och lägg i en ugnsfastform. Platta till smeten så att den täcker hela formen.

Strö över ost och grädda  i ca 45 min.



Ett tips!

Färsen kommer att släppa ifrån sig fett, så lyft upp färsen ur formen när den är klar och lägger den på skärbräda innan du delar i rutor.










Pestosallad


4 kalla potatisar i bitar (går att utesluta)

1 paprika i bitar

100 gram fetaost i bitar

1 burk avrunna och sköljda svarta bönor

1 avokado i bitar

3 soltorkade tomater i bitar

100 gram färsk spenat

1 broccoli delad i mindre buketter

3 dl cream fraiche

2,5 tsk pesto

3 msk olivolja


Blanda grönsakerna och bönorna i en stor skål.

Blanda samman cream fraiche, pesto och olja.

Ös över grönsaksblandningen och bland väl.



Ett tips!

Pestosallande är ett nyttigare alternativ till poatissalladen, man kan utesluta potatis helt och hållet, men kall kokt potatis har ett ganska så lågt Gi, så den är helt ok.




Smaklig måltid!