myTaste.se

Gi-godis

Förra fredagen fixade jag och min dotter lite gi-godis.
Min dotter har många träningspass i veckan, och är mycket medveten om vad hon äter, för att orka med dessa. Hon vill gärna prova på några recept, som jag hade hittat i olika gi-kokböcker.
Dessa provade vi sedan på min syster och hennes familj, när de kom på lördagen. Smaken var delad mellan de olika, man måste tycka om och framför allt tåla nötter för att fixa dessa.
 Men prova på, för de är ett alternativ till, energibars som finns i alla affärer och kostar en förmögenhet. Fördelen med dessa är att du vet vad som är i och jag tycker de är goda och visst ser det underbart ut med alla färgerna.







chokladbollar         30 st


100 gram smör
4 msk kakao
1 dl hackad sötmandel
0,5 dl kokosflingor
0,5 dl solrosfrö
1,5 dl fiberhavergryn/eller glutenfria havegryn
1 msk honung
1 msk kallt kaffe
2 dl kokos till att rulla bollarna i.



Vispa smöret mjukt med elvisp, blanda samman alla ingredienserna och forma till bollar.

Rulla bollarna i kokos, och kyl i någon timme.


Ett tips! 
Du kan byta ut mandel, kokos, solrosfrön och havregryn mot motsvarande mängd mÜsli.







Solgulabollar           30 st

50 gram smör
2 dl torkade och hackade aprikoser
1 dl kokosflingor
2 tsk apelsinskal
2 msk pressad apelsinjuice
1 dl kokosflingor till att rulla bollarna i


Vispa smöret mjukt.

Tillsätt de övriga ingredienserna och rulla bollarna i kokos.

Smeten är ganska lös men det går.


Ett tips!
Kör allt i en matberedare, det är lättast, men kör inte för länge.






Hallonbollar       20 st

1 dl frysta hallon
1 dl hasselnötter
1 dl sötmandel
1 dl kokosflingor till att rulla bollarna i.


Lägg allt i en matberedare och mixa samman degen.

Forma bollarna och rulla i kokosflingor, kyl.


Ett tips!
Jag tyckte att det blev bättre om man minskar hasselnötterna med 0,5 dl och ökar sötmandel  med 0,5 dl i stället.






Gröna energibollar            20 st

1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 dl cashewnötter
8 hackade torkade aprikoser
1/2 dl sesamfrön att rulla bollarna i


Lägg allt i en matberedare och mixa samman degen.

Forma bollarna och rulla i sesamfröna, kyl.


Ett tips!
Smeten är ganska hård, men det går att rulla.




En rolig kommentar angående de gröna energibollarna kom från min dotters pojkvän, - det är som att äta en macka, lika mycket att tugga.....det måste vara nyttigt.