myTaste.se

frukost

Vi börjar med frukost. Det har varit svårast tycker jag. Jag är ingen och har aldrig varit någon frukostälskare, vid sextiden på morgonen. Har klämt i mig två mackor och en kopp kaffe i alla tider, eftersom jag var tvungen. När jag läste i kokböckerna om vad man skulle äta till frukost enligt Gi blev jag bekymrad. De skrev om omeletter och stekta ägg, olika smoothie, yoghurt med färska bär och allt vad det var. Det kändes som en omöjlighet för mig. Efter mycket funderande och letande hittade jag tillslut ett bröd som jag bakade. Det var fullt med frön och nötter, jättegott faktiskt, ska skriva ner det i bloggen.  Müsli gick också bra att äta, med yoghurt naturell, det visade sig vara ett bra alternativ till mig.  Men glutenfrimüsli ofta är mycket sötad, så det började vi göra egen för något år sedan, nu behövde jag bara ändra lite i innehållet så blev även den Gi-riktig, även detta recept kommer jag att skriva in i bloggen.  Jag har även provat med att äta gröt på morgonen, helt ok faktiskt. Till det skulle man ha färskfrukt som sötningsmedel, banan, jordgubbar, eller torkad frukt, vem orkar stå och skala och skiva frukt på morgonen, inte jag? Jag kom på, att jag köpt en påse med portionspåsar med frusen frukt som man skulle ha till smoothies.  Jag delade en sådan påse på två och mikrade frukten lätt, och lade den på gröten, tillsamman med mjölk. Små enkla förändringar, det är det jag tror på, gör man det för stort och dramatiskt tappar man orken, och motivationen.  Tänk över vad som är rimligt för dig, vilken tid har jag på morgonen, vad tycker jag är gott och vad kan jag förbereda på kvällen innan. Jag väljer att lägger krutet på frukosten på helgen istället, när man har tid att njuta av den, då kan man låta fantasin flöda, med kokt ägg, nyttiga bullar (kommer recept också på bloggen) och smoothis.