myTaste.se

Kassler under täcke

Kassler, eller som det också ibland heter Kasseler, kommer troligtvis från tyska staden Kassel. Kotlettraden heter detsamma på tyska, eller annan fakta säger att, namnet kasseler uppfanns av charkuterimästare Cassel i Berlin under slutet av 1800-talet.

 Är ni som jag, så är kassler något, man inte
äter så ofta längre. Jag tror det beror på att, kassler och potatissallad, stående på alla kalas och uppvaktningar, man gick på för 10 år sedan. Kasslern gratinerad med svampstuvning, var något som jag fick, när jag var liten, det var kalasmat på den tiden. Jag köpte härom dagen en bit kassler, och gjorde kassler under osttäcke, med en sallad och jag måste säga att det var riktigt gott, så vi får se om kasslern får ett nytt uppsving i vår tidsepok.




Kassler under täcke

500 gram kassler

1 burk cremé fraiche

200 gram philadelphiaost (paprika o lök smak)

ett knippe basilika (hackad)

ett knippe persilja (hackad)

salt och peppar



Sätt ugnen på 225 grader

Skiva kasslern i skivor

Blanda samman alla andra ingredienser till en kräm.

Lägg skivorna omlott i en ugnsfastform, fördela krämen över kasslerskivorna, så att de täcks.

Gratineras i ugen i ca 30 minuter.




Ruccolasallad med nektariner

3 dl kokt och kall quinoa

100 gram ruccolasallad

2 nektariner

1 röd paprika

1 avokado

1 dm gurka



Hacka och dela frukten och grönsakerna i mindre bitar.

Blanda samman allt till en sallad.




Smakrik måltid1