myTaste.se

Kycklingleverpastej

Min dotter fick en ask hemmagjord leverpastej, med sig hem från sin svärmor. Vi behövde endast baka av den i ugnen. Det fick mig att fundera över om man inte kunde göra leverpastej även av kycklinglever. Sagt och gjort, ut på nätet och leta. Och jag hittade ett antal recept, jag har ju som vanligt svårt att följa recept till punkt och pricka, så till slut gjorde jag om det till min egen leverpastej.
 

 
 
Medelhavs kycklingleverpastej
 
400 gram kycklinglever
 
1 röd lök
 
1 äpple
 
10 urkärnade gröna eller svarta oliver
 
4 soltorkade tomater
 
1 ägg
 
2 dl vispgrädde
 
2 msk vetemjöl
 
1/2 msk salt
 
1 krm svartpeppar
 
1 tsk oregano
 
1 msk konjak
 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Skär levern i bitar.
 
Skala och klyfta löken. Skala, kärna ur och skär äpplet i mindre bitar.
 
Lägg lever, lök, äpple och oliver, soltorkade tomater i en matberedare, kör så att allt blandas.
 
 
Tillsätt ägg, grädde, mjöl, salt, peppar, oregano, ev. konjak, blanda väl.
 
Häll smeten i en smord form (1,2 l). Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim.
 
Låt pastejen kallna.
 

 
Mycket god, och lite annorlunda i smaken.