myTaste.se

Susan´s Feferonifärs

Hej, sitter här i soffan och slötittar på, Så ska det låta. Jag måste säga att Magnus Bäcklund, verkligen har en bra röst. I dag har jag spelat Wii, med pensionärerna på jobbet. Det var väl ingen direkt rusning till spelet, men en gammal dam skulle boxas, hon nockade motspelaren i spelet tre gånger, och vann tillslut på nockout, jag skulle inte vilja bli ovän med henne.

 
I dag har jag lagat mat efter en väns recept, Susan´s Feferonifärs. Skillnaden mellan hennes och mitt recept är att hon är vegetarian så jag bytte ut hennes Quorn och bacon, mot hjortfärs och vanlig bacon. Så här kommer;


Susan´s feferonifärs med varm rödbesröra





Feferonifärs



1 paket Quorn eller 1 kg nötfärs

2 paket bacon av valfri sort

1 tsk grön currypasta

1 vitlöksklyfta

2 dl cremé fraiche

2 dl matlagningsgrädde

4 feferoni i bitar



Bryn färsen och bacon tillsätt den hackade vitlöksklyftan.

Tillsätt cremé fraiche och grädde tillsammans med curryn, och rör om väl.

Låt småpluttra i 10 minuter innan du tillsätter feferoni.

Låt koka i 10 minuter till.








Varm rödbetsröra

1 kg rödbetor

2 gula lökar

250 gr hallumiost

peppar

0,5 dl olivolja




Sätt ugnen på 200 grader

Skala och skiva rödbetorna och löken i skivor.

Lägg dem i en ugnssäkerform.

Skiva osten och lägg den över grönsakerna ös över oljan och peppra efter egen smak.

In i ugnen i ca 30 minuter.






Grönsallad


100 gram färsk blad spenat

1 avokado

1/2 nätmelon

1 dl cashewnötter



Skölj och dela spenaten i mindre bitar.

Skiva  och dela avokadon och melonen i bitar.

Blanda allt och tillsätt nötter.



Tack för receptet, Susanne,  jag fick ändra lite bland grönsakerna för jag hade ingen broccoli hemma.


Smakrik måltid.