myTaste.se

Sol

Sol, sol, sol är det inte underbart, så säg? Har fortsatt räffsa, lite i mitt grönsaksland, och suttit en stund i min pergola, och drömt om sommar. Det är fantastiskt, hur naturen kan vissna totalt, för att sen växa upp på ett par månader, till det oigenkänliga. På sommaren så kan man knappt se, om där sitter någon i pergolan, för alla växter och vindruvsrankan, men nu är det helt bart. Rabarber och kryddor har börjat växa så smått, så snart vankas det paj och färska kryddor i maten.



Har tillbringat ett par timmar och löst världsproblem hos min granne. Orsaken till mitt besök var att vi skulle dela på våra fröpåsar som vi köpt. Istället för att sätta 20 tomatfrön, delar vi på påsarna, men det var så varmt att vi blev sittande i solen och njöt mesta tiden istället.





Nu måste jag införskaffa planteringsjord denna veckan, och börja så fröerna, till mitt växhus och grönsaksland. Tillslut skrek magen efter mat, så vi fick bryta upp.


Lagade hel kotlett i ugn, med varma grönsaker och bovete, samt currysås.




Helstekt kotlettrad i ugn

1 hel bit kotlett (ca 1,4 kg)

2 msk olja

1 tsk salt

2 krm svartpeppar

1 tsk grillkrydda

2 msk fryst basilika


Sätt ugnen 225 grader

Blanda oljan och kryddorna, pensla kotletten med blandningen.

Sätt i en kötttermometer i den tjockaste delen av kotletten.

Låt köttet stå i ugne till ca. 70 grader, låt det sedan vila i 15-20 min när du tagit ut det, eller till att graderna stigit till 75, då blir köttet saftigare.




Varma grönsaker

1 squash

1 aubergine

1 röd paprika

1 gul lök

100 gram fetaost

2 msk olivolja

2 msk fryst eller färsk basilika

salt och peppar


Skiva grönsakerna i skivor och lägg dem i en skål.

Blanda mer olja och kryddorna blanda väl tillsätt osten i bitar, och blanda lite försiktigare.

Lägg blandningen vid sidan om köttet i ugnen, när köttermomentern står på 45 grader, och låt allt gå färdigt tillsammans. 


Till detta åt vi avokado och tomater, samt lite currysås som jag hade kvar sedan igår. Till barnen fixade vi lite potatismos.


Smakrik måltid!