myTaste.se

Susannes kyckling i kokosmjölk

Vilket väder vi haft i dag. Hoppas att det håller i sig, över helgen när man är ledig. Nu närmar sig studenten för min dotter. Jag tänker tillbaks, på när jag själv tog studenten, jag gick bara 2 år på den tiden, då jag flyttade man hemifrån direkt, och fick klara sig själv. Hon är ett år äldre, och jag kan inte tänka mig släppa iväg henne ännu. Hon skulle säkert klara sig galant, på egen hand, men tur nog har hon ingen broska. Balklänningen är fixa, skorna är fixade, håret fixar moster som är frissa och studentklänningen är vald. Nu återstår maten, men först tar vi dagens mat tycker jag.



Kyckling i kokosmjölk med ugnsrostade tomater och squash med halloumiost med en fruktig sallad.





Ugnsrostade tomater och squash med halloumiost

före





Efter






4 tomater

1 squash

1 gul lök

 1 halloumiost ca 250 gram

svartpeppar

2 msk olivolja



Sätt ugnen på 225 grader.

Halvera tomaterna och dela squash i 3 cm tjocka bitar.

Skala och dela löken i skivor, som du fördelar i en ugnssäkerform.

Lägg grönsakerna ovanpå löken, med snittytan uppåt.

Skiva osten i 0,5 cm skivor och lägg en skiva på varje grönsak.

Ringla över olja och krydda me svartpeppar.

Grädda i ugn i 35 min, tills osten fått färg och grönsakerna mjuknat något, dock inte blivit mosiga.








Susannes kyckling i kokosmjölk


4 kycklingfiléer

2 st grillade paprikor (finns att köpa i burk)

1 gul lök

1 burk kokosmjölk

1 tsk röd curry

1 dl cashwnötter

50 gram färsk bladspenat


Dela kycklingen i bitar och bryn dem tillsammans med den skalade och skivade löken.

Tillsätt curryn, paprikan i bitar och mjölken och rör om väl.

Låt koka i 15 min annan du tillsätter bladspenat coh nötter.

Låt koka i 5 min innan servering.




Fruktig sallad


3 dl färdig kokt quinoa

2 päron

1 dm gurka

2 passionsfrukter

1 broccoli



Skala päronen och dela i bitar.

Dela gurkan och broccolin i mindre bitar.

Passionsfrukterna delas och köttet gröpes ur.

Blanda samman alla ingredienserna till en sallad.




Tips! Börja med de rostade grönsakerna i ugn, och gör sedan kycklinggrytan  och salladen under tiden, då blir maten färdig på 45 min.


#1 - - Susanne Persson:

Blev fredagsmat till oss alla!! Anders gav "helt ok", vilket innebär mer än godkänt om han säger så:-) Själv tyckte jag smaskens:-) Kram

#2 - - Lola:

Vad kul, där finns hopp även för Anders. Snart är korv och mos ett minne blott. Vi syns senare i eftermiddag. Kram Lola