myTaste.se

Lax i ugn

I dag vaknade jag som vanligt kl.06.00, kroppen är inställd på den här tiden, jag blir vansinnig. Låg vaken en stund, men tvingade mig själv att somna om, och vaknade kl. 9.00 igen, nu betydligt mer utsövd. Mannen for till tippen, och fixade sopsorteringen, och jag tog en snabb städning, sedan blev det veckohandling. När allt detta var gjort, satt jag mig och tog en kopp kaffe och tittade i min favoritbok;

 

Medelhavsträdgård på svenska

Peter Englander






En bok som jag varmt rekommenderar, Peter Englander, beskriver sitt arbete med Apotekarens trädgård i Simrishamn, och medelhavsträdgården på ett sådant sätt, att man nästan känner lukten av saltvatten, citron- och olivlunden. Helt underbar läsning. Efter insperationsinjektionen, gick jag ut i trädgården, och började städa i mitt växthus. Efter det, så var det dag för försådd, av mina tidigare inköpta frön, tomater av olika slag, squash, gurka och basilika. Jag tog även och planterade om mina nyinköpta kryddor, i terakottakrukor. Sedan var det dags för middagsmat, barnen är inte hemma, sonen på fest och dottern skulle till grushålan och grilla, så idag är vi bara på tu man hand jag och min man. Gårdagens mat var ganska så bastant, så i dag äter vi lite lättare,

lax i ugn, cannellinisallad och lime aioli.


 


Lax i ugn

1 fryst eller färsk laxsida

1/2 dl dill

salt, citronpeppar

1 lime



Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg laxen med skinnet nedåt på ett bakplåtsklädd plåt.

Strö över dill och kryddor och sätt in mitt i ugnen i ca. 20 min.

Servera med lime




Cannellinisallad

1 burk cannellini bönor

1 stor tomat

1 broccoli

1 avokado

1/2 nätmelon





Häll av och skölj av bönorna, dela övriga grönsaker och melonen i bitar och blanda samman.






Lime aioli

1 dl lime aioli (Erik Lallerstedt)

1 dl creme fraiche



Blanda samman




Just när vi sitter och njuter av vår mycket goda mat, och av att sitta på altanen och äta, ringer dottern, och frågar om de kan grilla hemma hos oss istället, eftersom att grillningen i grushålan gick inte så bra. Självklart så fick de det, det är kul att de känner sig välkomna i vårt hem. Det är även kul att träffa hennes "gamla" gäng från grundskolan, eftersom att de inte träffas så ofta. Detta innebar att vi flyttade in och drack vårt kaffe i soffan istället, och då passade jag på och lägga in receptet på min blogg.


Smakrik måltid!